söndag 10 februari 2013

Att resa i Asien...

Klassisk reseupplevelse idag och igår när vi lämnade Thailand för att ta oss till Borneo.

Det hela började med att båten från Phi Phi var försenad och vi fick bli runtskickad på piren i solen innan vi fick gå på båten. Väl framme i hamnen vid Krabi där vi skulle sova en natt innan vi tog flyget dagen efter så var vi lite för långsamma av båten och fick inte åka med någon av minibussarna in till stan (vi trängde oss inte före alla andra turister...). Så vi fick stå och vänta säkert en halvtimme på att en lirare i en minibuss som stod 15 meter brevid oss skulle köra oss ändå fast han trodde han kunde få lite pengar först.

På hotellet som vi bokat i Krabi stad via Agoda var vi tydligen inte inbokade, utan det var fullt på hela hotellet. Jag förklarade att vi betalat och bokat redan och visade vår bokningsbekräftelse. Men han sa att det inte gick. Efter en timmes ringande till olika Thailändare som jag fick prata med i telefon trots att de inte kunde engelska så ville han att jag öppnade min bokningsbekfräftelse på en av deras datorer och skrev ut den. När jag väl skulle skriva ut så startade mannen skrivaren och det börjades tryckas ut sida efter sida med bilder på konstiga gubbar som han påstod att jag skrev ut... Jag förklarade vänligt men bestämt att jag inte hade något intresse av att skriva ut bilderna men han sa att jag visst gjorde det. Efter en timme till fick vi nog och gick till ett annat hotell.

Som vanligt så lyckas man förstöra för sig själv när jag brister ut att det blir min första Thailandsresa utan att ligga och skrikspy en hel natt skedande toalettstolen... 01:00 vaknade jag av att jag kände mig lite illamående sen var det några timmars intensivt kräkandes innan vi skulle upp.

På det nya hotellet bokade vi en taxi till 06:30 kommande dag för en resa i god tid till planet som lyft 08:25. När taxin inte kommit 06:40 förstörde vi återigen allt med jinxen och sa att det nog var lugnt vi hade gott om tid. 07:15 kom en nyvaken stressad chaufför som skulle köra oss till flygplatsen. resan som skulle ta lite drygt 20 minuter gjorde han på 5 minuter, vi var uppe på två hjul i kurvorna med minibussen... 08:20 lyckades vi ta oss genom säkerhetskontrollen när vi lyckats tjata oss förbi resten av kön. 5 minuter senare hoppade vi på planet i farten...

På planet mellan Kuala lumpur och Kota kinabalu så kom nästa chock när planet helt plötsligt åker in i en luftgrop och människor som inte sitter fastspända flyger upp i taket, saker flyger runt och alla skriker och tror att nu är tiden kommen...

Väl i kota kinabalu så hade det tydligen blivit något fel med vår hotelbokning och vi kunde bara få 2 rum och inte 3 som vi bokat och betalat. Men jag tror att hon såg att vi inte var på humör att jäklas med så efter 30 minuter lyckades hon lösa det hela.

Nu är vi i alla fall i Borneo och ska kitta upp för att bestiga mount kinabalu i övermorgon, 4090m blir inte att leka med :)

Långt inlägg, kommer med lite bilder från Phi Phi sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar